TM – stadia

Fase 1: analyse & definitie

In de eerste fase worden de prestatieproblemen van een bedrijf duidelijk uiteengezet.

Eventuele kritieke financiële indicatoren worden grondig geanalyseerd met als doel verdere achteruitgang te stoppen.
De eerste fase duurt doorgaans maximaal twee weken. Informatie wordt verzameld over de volgende aspecten:

  • Historische financiële gegevens
  • Belanghebbenden
  • Oorzaak van de probleemsituatie
  • Potentiële oplossingen
  • Risicoanalyse

Fase 2: strategieontwikkeling

Nadat de problemen geïdentificeerd zijn is het zaak om een strategisch planningsproces te starten.

Deze fase wordt ook wel de stabilisatiefase genoemd.
Een belangrijk onderdeel hiervan is het identificeren van sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen (SWOT-analyse).

De sterke en zwakke punten worden duidelijk na een interne analyse, en de informatie over de kansen en bedreigingen van het bedrijf komt uit een externe analyse.

Gebaseerd op de informatie die hierbij vrijkomt wordt een langetermijnvisie gecreëerd, en missie en doelstellingen opgesteld.

Enkele kenmerken voor de stabilisatiefase zijn:

  • Controle opnieuw nemen
  • Wijzigingen in leiderschap
  • Focus op belanghebbenden
  • Strategische focus
  • Procesoptimalisatie (BPR)
  • Herstructureringen (financieel, bedrijfsstructuur)

Fase 3: ontwikkeling actieplan/planning

Gebaseerd op de nieuwe strategie wordt een actieplan ontwikkeld voor turnaround management.

Het actieplan bevat activiteiten die moeten worden uitgevoerd om de nieuwe strategie optimaal te laten functioneren.

Een organisatie is afgestemd op de strategie, en dus kan het enige tijd duren voordat alle processen zijn aangepast.
Activiteiten zijn onderverdeeld in korte, middellange en lange termijn.

Elke activiteit draagt bij aan de ommekeer van het bedrijf, en aan de algemene missie.

Fase 4: implementatiefase

De volgende stap is het in gebruik nemen van het actieplan uit de vorige fase.

Deze fase duurt doorgaans enkele maanden tot een jaar.
In de implementatiefase draait het niet alleen om het implementeren van de nieuwe strategie, maar ook om het sturen, ondersteunen en coachen van betrokken medewerkers.

Het is van cruciaal belang dat iedere werknemersfunctie is afgestemd op de algemene visie en missie van een organisatie.

Ter ondersteuning hiervan kan het bedrijf:

  • Een communicatieplan maken
  • Bijeenkomsten organiseren
  • Regelmatige coaching verzorgen
  • Contactpunten openen voor vragen/opmerkingen

Fase 5: evalueer

In de laatste fase is de implementatie wellicht nog niet helemaal afgerond, maar begint de evaluatiefase ook.

Regelmatige beoordelingen en evaluaties worden uitgevoerd om kritieke punten te monitoren, en zo nodig de strategie bij te sturen door corrigerende acties uit te voeren die nodig zijn voor hogere efficiëntie.