Context turnaround management
Turnaround managers worden ook wel turnaround-practitioners genoemd, en zijn werkzaam bij de organisatie zolang het bedrijf in de turnaround fase zit.
Deze opdrachten duren afhankelijk van de complexiteit 3 maanden tot 2 jaar.
Turnaround management is niet alleen van toepassing voor bedrijven in financiële nood, maar kunnen ook ingezet worden om management- of vaardigheidskloven te dichten.
Ook in situaties waarin de richting of strategie van de organisatie veranderd en geïmplementeerd moet worden zijn zij verbonden aan doelorganisaties.
Turnaround management is om deze redenen nauw verbonden met changemanagement.
Ook in situaties waar organisaties te maken hebben met extreme groei worden turnaround-managers ingezet.
De meeste turnaround-managers zijn net als interim-managers zelfstandig, en werken met dagtarieven.
Andere managers werken voor grote turnaround-managementorganisaties.
Signalen voor inzet turnaround management
Het managen van een bedrijf is een veelomvattend proces, en het succes ervan is mede afhankelijk van goed leiderschap en correcte markt- en rapportagedata.
Er zijn verschillende redenen waarom organisaties zich genoodzaakt voelen om turnaround management inzetten.
Marktsignalen
Bedrijven hebben te constant te maken met schommelingen in de markt.
Het dynamische karakter van de industrie kan het bedrijf zwak maken wanneer niet tijdig wordt ingegrepen.
Hierdoor verliezen organisaties marktaandeel ten opzichte van de concurrentie, en kan alleen een ommekeer verandering brengen.
De oorzaken voor problemen in de markt zijn divers.
Soms is de oorzaak ontwikkelingen in de technologische sector, of beter gezegd technologische veroudering, en een andere keer is het probleem de marketingstrategie.
Aan de andere kant kan het ook voorkomen dat het bedrijf door een groeispurt heen gaat, bedoeld of onbedoeld.
Extreme groei brengt vaak problemen met zich mee, en zorgt ervoor dat het management met kleine of geen marges moet werken.
Interne signalen
Informatie die gerapporteerd wordt in de organisatie vormt de basis voor de besluitvormingsprocessen van het management.
Als de interne rapportagemechanismen niet goed functioneren, kan dit problematisch zijn voor de keuzes die gemaakt worden. Hierdoor kan de organisatie terechtkomen in een neerwaartse spiraal van slechte keuzes, gebaseerd op een slechte keuze uit het verleden.
Ook kan het management hierdoor vast komen te zitten in een strategie die zich eerder heeft uitbetaald, maar in het heden achterhaald zijn.
Hervorming in de organisatiestructuur en de bedrijfsvoering kunnen dan het tij doen keren.
Ook interne crisissen kunnen een reden zijn voor het inzetten van turnaround management. Denk hierbij aan het verlies van een groot leider of een intern conflict.