PDCA (Plan - Do - Check - Act)
Het PDCA-model, Plan, Do, Check, Act ontwikkeld door Deming is een veel gebruikte benadering voor continue verbetering. Het besteedt cyclisch aandacht aan de kwaliteit van processen.
In de praktijk blijkt het echter vooral een wetenschappelijke benadering van de werkelijkheid.
Meestal blijft het doorlopen van de cirkel hangen op check en (re)act.
Dit komt omdat in de praktijk de analytische en cijfermatige inrichting van het model vaak meer problemen oplevert dan de daadwerkelijke opbrengsten.
Doel en middel staan dan niet meer tot elkaar in verhouding.
Dit is vaker het probleem bij kwaliteitssystemen.
Het voorbeeld van uitpuilend kasten met de handboeken, maar niemand kijkt er naar of werkt er mee.
Kern = Eigenaarsschap
De belangrijkste factor voor het slagen kwaliteitssystemen is het creëren van eigenaarschap bij medewerkers.
Continu verbeteren is een geheel natuurlijk proces als je aansluit bij vakmanschap en professionaliteit van medewerkers.
Elke professionele of vakmatige handeling heeft dit denken al in zich.
Je levert een dienst of product en gaandeweg in het proces kijk je vanzelfsprekend of het voldoet aan criteria of verwachtingen en zo nodig stel je bij.
Wil je dus werken aan continu verbeteren dan is dit werken aan professionalisering en eigenaarschap.
Hoe ontstaat eigenaarschap?
Door mensen zelf invloed te laten hebben op de aanpak en uitkomsten.
De eigen input vormt immers ook weer de eigen output.
Hier gezamenlijk mee aan de slag gaan geeft onderlinge binding en betrokkenheid doordat iedereen bewust onderdeel vormt van het totale kwaliteitsproces.
Samen continue Beter
Het denken in termen van continu verbeteren is van essentieel belang voor een team of organisatie.
Voor ons is ‘samen continu beter’ de motor voor elk team:
- de drijfveer in het leveren van kwalitatieve hoogwaardige producten en diensten
- het bindend element om als team steeds ambities te realiseren
- wat klanten in de markt nodig hebben om hun verwachtingen te overtreffen
Als brandstof ‘voor samen continu beter’ hanteren wij liever een andere kwaliteitscirkel, de cirkel van IMWR.