10 voorwaarden waar een goede KPI moet voldoen
1. KPI's moeten echt key zijnKPI's moeten echt key zijn
– Natuurlijk wil je precies weten hoe het bedrijf ervoor staat. – Maar een overkill aan data werkt averechts: je raakt het overzicht kwijt, waardoor het lastig wordt om goed te kunnen sturen. – Beperk je ook niet tot slechts één KPI. – Het lijkt positief als veel orders worden binnengehaald, maar als deze verlieslatend zijn omdat projecten structureel uitlopen, glijdt het bedrijf alsnog naar de afgrond. – Probeer een goede balans te vinden in het aantal KPI’s en zoek de juiste samenhang in de data. – Kies daarom een beperkt aantal KPI’s dat echt bepalend is voor het resultaat. – Welke cijfers zijn echt key en welke meer nice to know? |
2. KPI's moeten aansluiten bij de missie en visieKPI's moeten aansluiten bij de missie en visie
– De keuze van KPI’s hangt af van de organisatie: bij het ene bedrijf vormt de bezettingsgraad een belangrijke graadmeter en bij het andere het aantal verkooporders. – Zorg ervoor dat de KPI’s voortkomen uit de missie en visie van het bedrijf. – De uiteindelijke selectie legt de werkelijke prioriteiten van het bedrijf bloot. – Ligt het accent op verkoop of is bijvoorbeeld ook klanttevredenheid van belang? – Waar je op stuurt bepaalt voor een groot deel ook waar mensen op zullen focussen en kan dus bepalend zijn voor de manier waarop het werk wordt gedaan. – Probeer ook te vertalen naar harde, objectiveerbare cijfers waarover achteraf geen discussie kan ontstaan. |
3. KPI's moeten gekoppeld worden aan actiesKPI's moeten gekoppeld worden aan acties
– KPI’s selecteren waarop je geen invloed hebt, is zinloos. – Als een indicator in het rood komt, moet je deze kunnen verbeteren door gericht in te grijpen. – Aan iedere KPI moet dus een actie gekoppeld kunnen worden. |
4. Een KPI moet goed meetbaar zijnEen KPI moet goed meetbaar zijn
– Sommige begrippen, zoals ‘klantvriendelijkheid’, zijn lastig te kwantificeren. – Probeer deze te vertalen naar harde, objectiveerbare cijfers. – Roep bijvoorbeeld een klantpanel in het leven, dat periodiek vragenlijsten beantwoordt waaraan scores zijn gekoppeld. -De manier van meten moet ook constant zijn. – Anders wordt het lastig om trends te signaleren. |
5. Een KPI is concreet omschrevenEen KPI is concreet omschreven
– Prestatie-indicatoren moeten duidelijk geformuleerd zijn en niet op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden. – ‘Omzetgroei’ is een te algemeen begrip. – Maak bijvoorbeeld duidelijk of het om euro’s of om een percentage gaat. Save – Leg ook de frequentie vast waarin je de cijfers rapporteert. |
6. Een KPI is haalbaar en realistischEen KPI is haalbaar en realistisch
– KPI’s moeten niet op zichzelf staan. Koppel ze daarom aan doelstellingen. – Vergeet hierbij ook geen tijdpad uit te stippelen, want zonder deadline zal binnen de organisatie het gevoel van urgentie ontbreken. – Niets is echter zo demotiverend als een lat die te hoog wordt gelegd. – Een forse omzetstijging is voor een winkelketen lastig haalbaar als tegelijkertijd filialen worden gesloten. – En mikken op een operationele marge die geen enkele onderneming in de branche haalt, is zinloos. – Ligt de lat te hoog, neem dan tussenstapjes. – Zonder deadline ontbreekt het de organisatie aan urgentie. |
7. Ook een KPI heeft draagvlak nodigOok een KPI heeft draagvlak nodig
– Probeer alle bedrijfsonderdelen te betrekken bij het ontwikkelen van prestatie-indicatoren. – Dat levert waardevolle input op, omdat je gebruikmaakt van de kennis en ervaring elders in de onderneming. – Daarnaast voelen medewerkers zich zo ook meer verantwoordelijk voor het resultaat. – Bespreek regelmatig de resultaten met het team en overleg welke verbeteringen mogelijk zijn. |
8. Vastlegging KPI moet eenvoudig zijnVastlegging KPI moet eenvoudig zijn
– Als de prestatie-indicatoren eenmaal zijn vastgesteld, moeten deze nauwkeurig worden gemeten door alle afdelingen. – Zorg ervoor dat de informatie met weinig inspanning kan worden verzameld, verwerkt en geanalyseerd. – Een goed administratief systeem is hierbij een must. – Voor een optimaal overzicht is het handig als gegevens kunnen worden geïntegreerd in een dashboard en als cijfers kunnen worden verwerkt in grafieken. |
9. Een KPI is geen doel op zichEen KPI is geen doel op zich
– Een KPI moet geen doel op zich zijn, maar slechts een hulpmiddel om een doel te realiseren. – Als bijvoorbeeld alleen wordt gelet op de aanwas van nieuwe klanten, ontstaat het risico dat de service voor bestaande klanten verwatert, waardoor het klantenbestand alsnog uitdunt. – En een manager die uitsluitend wordt beoordeeld op omzetgroei, kan in de verleiding komen de prijzen te verlagen of kostbare overnames te doen. |
10. Een KPI moet vervangbaar zijnEen KPI moet vervangbaar zijn
– Heb je KPI’s geselecteerd, evalueer deze dan na enkele maanden en stel ze waar nodig bij. – Loop ook hierna het lijstje nog regelmatig langs. – Als de marktomstandigheden of de focus van het bedrijf veranderen, is het logisch dat ook het lijstje KPI’s wordt opgeschoond. |