KPI – van doelstelling naar kpi

Van doelstelling naar KPI

Zoals eerder beschreven is een (operationele) doelstelling altijd de grondslag van een bepaalde KPI.
Wanneer de doelstelling is geformuleerd worden er één of meerdere KPI’s aan gekoppeld.
Een doelstelling (en dus ook een KPI) moet dus altijd voldoen aan het SMART principe.

Dit betekent bijvoorbeeld dat er een tijdsperiode moet worden gedefinieerd waarin de doelstelling gehaald moet worden.

Zolang deze periode loopt wordt de KPI in combinatie met de PDCA methode van Deming (Plan Do Check Act) gebruikt om het behalen van die doelstellingen te controleren, te sturen en aan te passen.

De KPI speelt hierbij een cruciale rol, omdat deze gebruikt wordt om er op tijd bij te zijn.
Bereiken onze acties de gewenste resultaten? Met andere woorden: gaat onze doelstelling gehaald worden?

Wel moet er uitgekeken worden dat het opstellen van KPI’s geen doel op zichzelf wordt, de indicatoren zijn hulpmiddelen die ondersteunend zijn bij het volgen en bewaken van een bepaalde doelstelling.