FMECA – doel en resultaat

Wat is het doel en het resultaat van een FMECA?

In het algemeen kun je stellen dat een FMECA wordt gebruikt om besluitvorming te ondersteunen in relatie tot asset gerelateerde beslissingen.

De relatie tussen kosten, risico’s en performance wordt inzichtelijk gemaakt.
Hiermee kan je bijvoorbeeld het onderhoudsprogramma beter onderbouwen richting diverse stakeholders.

Onderhoud aan assets kost immers geld en in veel gevallen moet het productieproces of de dienstverlening hiervoor onderbroken worden.
Daar moet iets tegenover staan.
Door inzichtelijk te maken welke ongewenste of onacceptabele effecten kunnen worden voorkomen door te besluiten een systeem preventief te onderhouden (of te modificeren) toon je de toegevoegde waarde aan.

In veel gevalllen gebruikt bp@w  FMECA als methode voor het creëren van onderhoudsconcepten voor bestaande systemen (assets).
Met de FMECA stellen we in dat geval risico-gebaseerd onderhoud en reservedelen vast.

De FMECA wordt ook gebruikt in de ontwerpfase.
In deze fase wordt kritisch faalgedrag geïdentificeerd en ondervangen met een aanpassing in het ontwerp.

De investering in een FMECA in de ontwerpfase zal zich in de gebruiksfase terugverdienen.
Er worden ontwerpaanpassingen gedaan waarmee structureel kosten worden bespaard in de gebruiksfase én vaak verbeteren ook de (te verwachten) prestaties.

Tot slot vormt deze toepassing van de FMECA een basis voor de onderbouwing van benodigd beheer en onderhoud in de gebruiksfase.

Een FMECA kan naast de bovengenoemde basale toepassingen ook gebruikt worden voor andere zaken zoals onderstaande mindmap laat zien.
De brede toepassing maakt de FMECA een aantrekkelijk middel om in te zetten.